De huisarts is het eerste aanspreekpunt als je problemen hebt met je gezondheid. Je huisarts kent je als patiënt en weet dus vaak ook meer over de achtergrond van jouw problemen.
Wat doet de huisarts?
Een huisarts heeft brede medische kennis. Een groot deel van de klachten kan je huisarts daarom zelf behandelen. Je kunt bij de huisarts terecht met lichamelijke gezondheidsproblemen, maar ook met psychische klachten. Ook denkt de huisarts met je mee als er andere problemen spelen. Bijvoorbeeld bij eenzaamheid, problemen bij de opvoeding of problemen op je werk.
Voor sommige klachten zal de huisarts je waarschijnlijk doorsturen naar een specialist. Bij de meeste specialisten kan je daarom alleen terecht met een verwijzing van de huisarts.
Het gesprek met de huisarts
Bij een bezoek aan de huisarts heb je vaak maar kort de tijd om uit te leggen wat je klachten zijn. Schrijf daarom van tevoren op wat je wil vertellen. En bedenk welke vragen je wil stellen.
Geeft de arts je veel informatie maar ben je bang dat je iets vergeet? Je kan iemand meenemen naar het gesprek. Meer tips voor het gesprek met de huisarts vind je op de website Begineengoedgesprek.nl.
Je kan het gesprek ook opnemen. Zo kan je het gesprek later terugluisteren. Maar let op: hier zijn wel regels voor. Kijk op de website van Patiëntenfederatie Nederland voor meer informatie.
Meldpunt crisiszorg
Als je je ernstig zorgen maakt om iemand in je omgeving, kan je terecht bij het Meldpunt Crisiszorg. De professionals van het Meldpunt geven advies en kijken samen met jou wat er gedaan kan worden. Het meldpunt is te bereiken via 0800-5099.
Als er acute hulp nodig is, schakelen ze de juiste crisisdienst in. Acute meldingen zijn situaties waarbij er meteen iets moet gebeuren omdat er gevaar is. Bijvoorbeeld doordat iemand zo agressief is, dat andere mensen gewond kunnen raken.
Je kan ook voor niet-acute meldingen contact opnemen met het meldpunt. Niet-acute meldingen zijn situaties waarbij er zorgen zijn over iemand. Bijvoorbeeld wanneer je iemand al een tijdje niet meer hebt gezien en de brievenbus vol zit. Of als je overlast hebt van iemand die de buurt vervuilt. Of als je zorgen hebt over iemand die overlast geeft en waarbij je vermoedt dat een psychische stoornis of een verslaving daar de oorzaak van is. Niet-acute meldingen kunnen telefonisch, maar ook online gemeld worden via het meldingsformulier.
Het meldpunt onderzoekt samen met jou wat er met jouw zorgen gedaan kan worden.
Huisartsenpost
Heb je 's avonds, 's nachts of in het weekend een huisarts nodig voor een spoedgeval? Bel dan naar de Centrale Huisartsenpost bij jou in de omgeving en vertel wat er aan de hand is. De Huisartsenpost laat weten of je kan langskomen, of toch beter een afspraak kan maken met je eigen huisarts. Zo nodig kan de huisartsenpost je doorverwijzen naar de afdeling spoedeisende hulp van het ziekenhuis.
Vergoeding
De kosten voor de huisarts krijg je vergoed vanuit het basispakket van de zorgverzekering. Je betaalt geen eigen risico.